Barion Pixel

Procedura reklamacyjna (gwarancja i odpowiedzialność za wady)

Kupującemu przysługuje prawo do reklamacji zakupionego od sprzedającego towaru objętego gwarancją, wykazującego wady spowodowane przez producenta, dostawcę lub sprzedającego. Kupujący wnosi reklamację do sprzedającego w okresie obowiązywania gwarancji, w przeciwnym razie prawo kupującego do reklamacji wadliwego towaru wygasa. Kupujący ma obowiązek sprawdzić towar przy jego odbiorze. Jeżeli tego nie uczyni, może dochodzić roszczeń z tytułu wad stwierdzonych podczas tej kontroli tylko wówczas, gdy udowodni, że towar posiadał już te wady w momencie odbioru towaru.

Kupującemu nie przysługuje roszczenie z tytułu gwarancji za wady, o których został powiadomiony przez Sprzedającego w momencie zawierania umowy lub o których, biorąc pod uwagę okoliczności zawarcia umowy kupna, musiał wiedzieć.

Kupujący może skorzystać z prawa odpowiedzialności sprzedającego za wady towaru  pod adresem DespaD, s.r.o. Dlhá 819/27, SK-949 01 Nitra, ewentualnie pod adresem mailowym: info@slodkieziemniaki.pl chyba że kupujący i sprzedający uzgodnią inaczej.

Okres gwarancyjny

  • jeżeli towar ma na opakowaniu datę ważności lub datę minimalnej trwałości, kupujący jest zobowiązany do realizowania uprawnień z tytułu odpowiedzialności za wady najpóźniej do upływu tego terminu ważności lub daty minimalnej trwałości znajdującej się na opakowaniu,
  • w przypadku towarów łatwo psujących się, prawa z tytułu odpowiedzialności za wady należy zrealizować najpóźniej następnego dnia po otrzymaniu towaru przez kupującego, pod rygorem wygaśnięcia tego prawa,
  • dla pozostałych towarów okres gwarancji wynosi 24 miesiące, licząc od dnia otrzymania towaru przez kupującego.

Jeżeli towar wykazuje wady, kupujący ma prawo złożyć reklamację u sprzedającego przesyłając sprzedającemu pisemną reklamację na adres e-mail: info@slodkieziemniaki.pl  i uzgodnić sposób zwrotu telefonicznie lub mailowo. Kupujący uzgadnia z sprzedającym sposób zwrotu towaru w przypadku towarów szybko psujących się pod numerem telefonu: 664 354 003 lub mailowo: info@slodkieziemniaki.pl

Kupujący ma obowiązek w pisemnej reklamacji podać:

  • dane identyfikujące sprzedającego i kupującego,
  • datę i numer zamówienia,
  • specyfikację towarów,
  • rodzaj i zakres wad towaru,
  • wymagany sposób rozpatrzenia reklamacji (wymiana rzeczy, odstąpienie od umowy, rabat od ceny zakupu, usunięcie wad towaru)

Prawa kupującego w związku z wadami towaru/sposób rozpatrywania reklamacji (§ 622 i 623 Kodeksu cywilnego Republiki Słowacji):

W przypadku wad możliwych do usunięcia:

  • kupujący ma prawo żądać bezpłatnego, prawidłowego i terminowego usunięcia wady lub wymiany rzeczy wadliwej na wolną od wad. Sprzedający ma obowiązek niezwłocznie usunąć wadę lub wymienić rzecz wadliwą na wolną od wad. Sprzedający ma zawsze prawo, według własnego uznania, do wymiany wadliwej rzeczy na rzecz bez wad, o ile nie spowoduje to trudności dla kupującego,
  • w przypadku wad, które można usunąć, gdy kupujący nie jest w stanie prawidłowo używać rzeczy z powodu ponownego wystąpienia wady po naprawie lub z powodu większej liczby wad, kupujący ma prawo do wymiany rzeczy lub do odstąpienia od umowy i zwrotu ceny zakupu.

W przypadku wady nieusuwalnej, która uniemożliwia prawidłowe używanie rzeczy w sposób jaki byłoby  możliwy w przypadku rzeczy baz wad:

  • kupujący ma prawo do wymiany towaru
  • kupujący ma prawo do odstąpienia od umowy i zwrotu ceny zakupu

Wady żywności, w tym owoców i warzyw są zawsze uważane za nieusuwalne.

W przypadku innych nieusuwalnych wad:

  • kupujący ma prawo do rozsądnego rabatu od ceny zakupu.

Prawo do reklamacji wygasa:

  • po upływie okresu gwarancji towaru,
  • w przypadku uszkodzeń mechanicznych towaru spowodowanych przez kupującego wskutek nieprawidłowego używania lub przechowywania w nieodpowiednich warunkach
  • niezgłoszenia oczywistych wad przy odbiorze towaru,
  • wskutek użytkowania towaru w warunkach oddziaływania wilgoci, chemicznego i mechanicznego oddziaływania środowiska naturalnego,
  • nieprzedłożenia dowodu zapłaty, dowodu dostawy lub karty gwarancyjnej, akcesoriów lub dokumentacji towaru, jeżeli zostały one dostarczone kupującemu wraz z towarem,
  • niewłaściwej obsługi, serwisowania lub braku dbałości o towar,
  • uszkodzenia towaru wskutek nieuniknionych i/lub nieprzewidywalnych wydarzeń,
  • uszkodzenia towaru w wyniku nadmiernego załadunku lub użytkowania niezgodnie z warunkami określonymi w dokumentacji, zasadami ogólnymi, normami technicznymi lub przepisami bezpieczeństwa obowiązującymi w Republice Słowackiej,
  • ingerencji w towar osoby nieuprawnionej,
  • niefachowej interwencji, uszkodzenia podczas transportu, uszkodzenia przez wodę, ogień, elektryczność statyczną lub atmosferyczną lub inną siłę wyższą.

Gwarancja nie obejmuje wad powstałych w wyniku normalnego zużycia towaru, jak również wad powstałych w towarze w momencie sprzedaży, o których kupujący nie powiadomił sprzedającego lub przewoźnika przy odbiorze towaru.

Przechowywanie towaru

Kupujący ma obowiązek przechowywać zakupiony towar zgodnie z instrukcją producenta zamieszczoną na opakowaniu lub w opisie towaru lub w sposób zwyczajowy i właściwy dla danego rodzaju towaru. Reklamacje nie będą przyjmowane, jeśli kupujący ewidentnie nie zastosował się do instrukcji producenta lub wada została spowodowana niewłaściwą obsługą i przechowywaniem. Reklamacje dotyczące towaru nie mają skutku odraczającego zapadalność płatności ceny zakupu. 

Postępowanie reklamacyjne

Postępowanie reklamacyjne wobec towarów, których dostarczenie do sprzedającego jest realne rozpoczyna się w dniu, w którym spełnione są wszystkie następujące warunki:

  • złożenie reklamacji u sprzedającego
  • dostarczenie reklamowanego towaru do sprzedającego

Postępowanie reklamacyjne wobec towaru, którego z powodów obiektywnynch nie można dostarczyć  do sprzedającego gdyż jest on na stałe zabudowany rozpoczyna się w dniu, w którym spełnione są wszystkie poniższe warunki:

  • złożenie reklamacji u sprzedającego, zbadanie reklamowanego towaru przez osobę trzecią, wskazaną przez sprzedającego, która wystawi kupującemu pisemne potwierdzenie oględzin.

Sprzedający wystawi kupującemu w dniu otrzymania reklamacji potwierdzenie przyjęcia reklamacji towaru w odpowiedniej, wybranej przez sprzedającego formie, na przykład w formie wiadomości mailowej lub pisemnej, w której zobowiązany jest do dokładnego wskazania wady towaru.

Sprzedający rozpatrzy reklamację towaru niezwłocznie, a w bardziej skomplikowanych przypadkach w ciągu 3 dni roboczych od rozpoczęcia procedury reklamacyjnej. Do tego okresu nie wlicza się czasu potrzebnego na fachową ocenę wady. Rozpatrzenie reklamacji nie może jednak trwać dłużej niż 30 dni od dnia wszczęcia postępowania reklamacyjnego. Jeżeli rozpatrywanie reklamacji trwa dłużej niż 30 dni, kupującemu przysługują takie same prawa jak w przypadku  wady nieusuwalnej, uniemożliwiającej prawidłowe używanie rzeczy jakie  byłoby możliwe w przypadku rzeczy bez wady, której nie można usunąć (kupujący może skorzystać z prawa do wymiany rzeczy lub prawa do odstąpienia od umowy i zwrotu ceny zakupu).

Sprzedający poinformuje o wyniku rozpatrzenia reklamacji w formie pisemnej (e-mailem, pocztą). Wszystkie prawnie dopuszczalne reklamacje są bezpłatne. W przypadku, gdy sprzedający lub osoba trzecia serwisująca towar uzna, że ​​reklamacja nie jest zasadna, sprzedający prześle  na własny koszt towar do oceny do rzeczoznawcy, osoby uprawnionej, notyfikowanej lub akredytowanej.